بلندترین نقطه شهر کوه کوکتوبه Kok - Tobe

 

 کوه کوکتوبه Kok - Tobe یکی دیگر از مناطق دیدنی شهر آلماتی کوه کوکتوبه است که در فصل بهار زیبایی منحصر به فردی دارد،کوکتوبه فقط دارای جاذبه کوه نیست، بلکه دارای هوای تازه و تمیز و احساس آزادی است، و همچنین مکانی است برای ملاقات دوستان، استراحت با کودکان و تفریح لذت بخش.


دکل آنتن تلویزیون: در پای کوه کوکتوبه یک دکل آنتن 350 متری سربرافراشته است. چنانچه از سطح دریا اندازه گیری شود، این دکل یکی از بلندترین دکلها در دنیا است.

 

 


بنای یادبود بیتلز Beatles: روز 15 می سال 2007 در کوه کاک توبه از نیمکتهای بیتلز  در افتتاحیه جشنواره جایزه ملی «Musical feature - 2007» پرده برداری گردید. این اولین و تنها بنای یادبود گروه موسیقی چهارنفره لیورپولی افسانه ای بطور کامل است: John Lennon با یک گیتار نشسته بر روی یک نیمکت و در پشت سر آن Paul McCartney، George Harrison و Ringo Starr قرار دارند. مجسمه ساز نیمکتهای بیتلز در آلماتی همان مجسمه ساز Eduard Kazarian معروف است.

 

 

 

چشمه آرزوهای آلما Alma:

این چشمه اولین مکان ملاقات میهمانان در کاکتوبه و همیشه شلوغ است. برخی فقط از خنک بودن آن لذت می برند، برخی اندیشمندانه در اعماق شفاف و زلال آن سکه ای می اندازند، در حالیکه دیگران بعنوان یادگاری دربرابر پس زمینه سیب گرانیتی عظیم عکس می اندازند، که سمبل شهر آفتاب آلماتی است.

تصاویری دیگر از کوکتوبه:

 

 


کلیسای جامع زنکوف

این کلیسای جامعِ ارتودکس به شایستگی جالبترین بنای تاریخ معماری آلماتی به حساب می آید. ساختمان چوبی برافراشته با ارتفاع 56 متر، در آغاز قرن بیستم ساخته شد.

در تاریخچه این کلیسا آمده در اواخر قرن نوزدهم میلادی اسقف اعظم منطقه ترکستان نیاز به وجود یک کلیسا ارتودکس روسی در آلماتی را مطرح می کند در 26 سپتامبر 1903 اسقف ترکستان و تاشکند احداث آنرا آغاز نموده و بین سالهای 1904 تا 1907 اساس و پایه آن بنا نهاده می شود برج ناقوس کلیسا در 14 سپتامبر 1906 ساخته شد .

ساخت این کلیسا تحت هدایت  مهندس آندره زنکوف(  Andre Zenkov) بدون استفاده از حتی یک میخ صورت پذیرفت ویکی از چند ساختمان معدود شوروی سابق است که از زمین لرزه های 1910 بدون هیچ خسارتی بجز یک مناره کج، جان سالم بدر برده است. این کلیسا دارای شش مناره آهنی می باشد، ساختار درونی کلیسای جامع در کارگاه های هنری مسکو و کیف ساخته شده است و دیوارنگاری داخلی آن کارِ هنرمند نیکولای خلیدوف ( Nikolay Khlydov ) است.

فرستنده های رادیویی برای اولین بار در آلماتی در برج ناقوس کلیسا در کلیسای جامع زنکوف قرار گرفت. مرمت کلیسا بین سالهای 1973 تا 1976 به انجام رسید برخی از این کلیسا بعنوان دومین بنای چوبی بلند دنیا نام می برند.

این کلیسا در مرکزِ پارک Panfilov قرار دارد (که نام گُردانِ Panfilov 28اُم روی آن گذاشته شده است)، شامل گارد لشکر تیر انداز 316اُم که تمام آنها در طی دفاع مسکو در سالهای 1942/1941 با سربلندی خدمت کردند.



جناب آقای صیفی سفیر جمهوری اسلامی ایران در آلماتی در آخرین روزهای ماموریت خود در قزاقستان عصر امروز پنج شنبه با جمعی از ایرانیان مقیم آلماتی دیدار داشتند.در این دیدار که با حضور ومیزبانی جناب آقای دارابیان سرکنسول محترم جمهوری اسلامی ایران درآلماتی برگزار شدابتدا آقای صیفی گزارشی  از فعالیتهای 4ساله خود رابه عنوان سفیر در کشور قزاقستان بیان نمودند ودر ادامه جمعی از تجار وایرانیان مقیم با ارائه نظرات خود از زحمات چهارساله آقای صیفی تقدیر وتشکر نمودند،برای جناب آقای صیفی آرزوی موفقیت و توفیق خدمتگزاری در سمت جدید را داریم.



بزرگترین مرکز خرید و تفریحی قزاقستان مگا سنتر آلماتی است این مرکز خرید که توسط یک شرکت بزرگ فرانسوی طراحی و ساخته شده در سال 2006 افتتاح گردیده است مساحت آن در حدود 80000 متر مربع و شامل یک فروشگاه مواد غذایی بزرگ , بیش از صد بوتیک برندهای خارجی , فروشگاه لوازم الکترونیک , 8  سالن مدرن سینما , دیواره نوردی , پیست اسکیت روی یخ , سالنهای بازی کودکان , سالن بولینگ , رستورانهای متنوع و..... می باشد.

بطور معمول روزانه 30000 نفر به بازدید و خرید از این مرکز می پردازند البته ناگفته نماند کالاهای فروشگاههای آن نسبتا گران قیمت است در مجموع یکی از مراکز دیدنی آلماتی مگا سنتر می باشد که دیدن آن خالی از لطف نیست.


پایگاه فضایی بایکونور

این پایگاه فضایی در سال 1955 در شهر قیزلورده کنونی کشور قزاقستان توسط شوری سابق تأسیس گردید که از بزرگترین منبع درآمد ثابت کشور قزاقستان به حساب می آید. بایکونور بزرگترین و قدیمی ترین مرکز تشکیلات پروازهای متعدد فضایی تاریخی در جهان به شمار می رود اولین ماهواره ساخته بشر در 4 اکتبر 1957 از این پایگاه به فضا فرستاده شد که نام آن اسپوتنیک یک "Sputnik 1" بود. این پایگاه رکورددار تعداد پرتاب‌های فضایی در جهان است.
یوری گاگارین" Yuri Gagarin" به عنوان اولین مرد در سال 1961 از طریق این پایگاه به خارج از جو زمین سفر کرد. فضانوردان بسیاری از کشورهای مختلف مانند برزیل , آلمان , فرانسه و.... مسافرتهای فضایشان را از این پایگاه آغاز کردند.
تجهیزات مختلف پایگاه فضایی بایکونو اجازه پرواز سفینه های فضایی حامل انسان یا غیر آن را می دهد بنابراین فضا پیماهای مختلف روسی اعم از سایوز (Soyuz ) , پروتون ( Proton ) , دنپر (Dnepr ) و زنیت (Zenit ) قابلیت بهره گیری از آن را دارند پایگاه فضایی بایکونور نقشی انکار ناپذیر در ایجاد و پشتیبانی پایگاه فضایی بین المللی را بر عهده داشته و دارد.

بزرگترينِ مراكز فضايي جهان، حتي يك چهارم بايكونور امكانات و تجهيزات ندارند. امكانات و تجهيزات پايگاه بايكونور به مرور در طي چندين دهه رشدكرده و هنوز هم در حال توسعه است. اين مركز فضايي شامل ده ها سكوی پرتاب، ده ها سكو و امكانات آزمايش های زميني، ده ها انبار نگهداری قطعات، انواع سامانه ها، چندين كارخانة توليد پيشران (سوخت و اكسيدكنندۀ مايع يا جامد)، چندين مركز كنترل زميني، شبكة گستردۀ ريلي و جادها ی، دو فرودگاه، شبكة توزيع برق، مراكز مسكوني و اقامتي، مراكز فرهنگي، آموزشي، ورزشي و تفريحي و مراكز رديابي و ارتباط فضايي است. پس از فروپاشي شوروی سابق، روسيه اين مركز را از دولت قزاقستان اجاره كرد و آژانس فضايي اين كشور مديريت آن را بر عهده گرفت، اجارۀ اين مركز در سال 2005 ، به مبلغ ساليانه 115 ميليون دلار تا سال 2050 ادامه دارد.


پسوند «ستان» از قزاقستان حذف می‌شود


رئیس جمهوری قزاقستان در نظر دارد پسوند "ستان" را از نام "قزاقستان" حذف کند تا میان کشور نفت‌خیزش از مابقی کشورهای آسیای مرکزی که در فقر به سر می‌برند،‌تمایزی ایجاد کند!

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، قزاقستان نهمین کشور بزرگ جهان با جمعیتی 17 میلیون نفری دارای بزرگترین اقتصاد در میان کشورهای شوروی سابق محسوب می‌شود که کمپانی‌های خارجی میلیاردها دلار در ذخایر معدنی این کشور از زمان استقلالش در سال 1991 هزینه کرده‌اند. اما مقام‌های قزاقستان می‌گویند این کشور وسیع با کوهستان‌ها و استپ‌هایش آنچنان که باید در جهان شناخته نشده است.

نور سلطان نظربایف، رئیس جمهوری قزاقستان اعلام کرد که نام جدید کشورش احتمالا چیزی شبیه به "قزاق الی" است که از واژه "سرزمین قزاق‌ها" گرفته شده است و باعث می‌شود که این کشور نفت‌خیز بزرگ از سایر کشورهای آسیای مرکزی چون قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان که در فقر به سر می‌برند، متمایز باشد.

نظربایف اعلام کرد: پسوند ستان از آخر قزاقستان حذف می‌شود. احتمالا ما باید مساله پذیرش و تصویب نام جدید کشور را مورد بررسی قرار دهیم. اما پیش از آن باید این مساله را با مردم مطرح کنیم.

نظربایف 73 ساله از دو دهه پیش در سمت ریاست جمهوری قزاقستان است.

وی که لقب "رهبر ملت" و "پاپا" را با خود دارد باعث اصلاحات اقتصادی و جذب سرمایه‌گذاران خارجی در صنایع قزاقستان شده است.

منبع:وبلاگ اطلاع رسانی قزاق

همکار:

باتشکر از اطلاعات شما اگه امکان داره مطالبی برای کسانی که منتظر اعزام هستند بگذارید مثلا درباره قیمت اجناس مختلف -حاملهای انرزی -کرایه خانه قیمت ماشین-قیمت پوشاک -نحوه پوشش مردم نحوه ارتباط شما بامردم-رفتار مردم باشما -چه محصولاتی هست وچه مواد غذایی ومحصولاتی اونجا پیدا نمیشه وضعیت بهداشت وضعیت ارایه خدمات پزشکی وخلاصه هر مطلبی که به ذهن شما میرسه باز هم از توجه شما ممنونم

پاسخ:شهرآلماتی دربین شهرهای کشورهای آسیای میانه شهری نسبتا گران است وقیمتها قابل مقایسه با ایران نیست وچندین برابر ایران است.قیمت بنزین در آلماتی خیلی گران نیست هرلیتر115تنگه(واحدپول قزاقستان) که حدود دوهزارتومان می شود.اجاره آپارتمان در آلماتی نسبتا بالاست وبا حق مسکنی که مرکز می دهد می شود یه آپارتمان حدود70متری مبله وقدیمی اجاره کرد هزینه اجاره آپارتمانهای نوساز درآلماتی خیلی بالاست ومعمولا بالای 2500دلار می باشد.ماشین هم در اینجا گران است ویک خودرو مدل2003که حدود 10سال عمردارد حدود10000دلار می باشد.پوشاک در آلماتی دوگونه است اگر به فروشگاههای مارک مراجعه کنید قیمتها فوق العاده بالا هستند مثلا قیمت یک کاپشن در فصل حراج با تخفیف 90درصد حدود100دلار می باشد! ولی در بازارهای سنتی که اجناس چینی وجود دارند قیمت ها پایین ترند.درمورد نحوه پوشش مردم که سوال نموده بودید اینجا با وجود اینکه طبق آمار رسمی خودشان نصف مردم اینجا مسلمانند ولی چیزی به عنوان حجاب بینشان وجودندارد وانگشت شمارند.مردم اینجا نسبتا آرام هستند وبرخورد خوبی با خارجی ها دارند.دراینجا همه محصولات ومواد غذایی موجوده ولی با قیمت چندین برابر ایران درمورد بهداشت نیز نسبتا خوبه،رسیدگی پزشکان وپرستاران به بیماران بسیار عالی است ولی از لحاظ سطح دانش پزشکی به ایران هرگز نمی رسند.

به بهانه سالروز استقلال قزاقستان

طي 22 سال اخير قزاقستان به کشوري قوي و موفق با سيستم سياسي دموکراسي، اقتصاد خوب همراه با جامعه مدني توسعه يافته تبديل شده است. قزاقستان با استراتژي سنجيده نور سلطان نظربايف توانست به گروه کشورهاي جامعه جهاني بپيوندد. ارتقاي روز‌افزون سطح زندگي مردم و حمايت تامين اجتماعي مردم هدف اصلي سياست داخلي دولت است.

در اکتبر 1997 رئيس‌جمهور پيام استراتژي «قزاقستان – 2030» را به مردم تحت عنوان «شکوفايي، امنيت و افزايش رفاه مردم قزاقستان» ارايه کرد.

در جهان کمتر کشور و سياستمداراني هستند که ‌توسعه کشور در برنامه‌ريزي واقع‌بينانه بلند‌مدت ارايه کرده باشند. با توجه به شرايط مشکلي که قزاقستان در روز‌هاي اول استقلال خود برخوردار بود، نورسلطان نظربايف دو نقش تاريخي را به خود نسبت داد: بنيانگذار کشورودر عين حال مدرنيته کردن و توسعه آن است.

امروزه قزاق‌ها در سرزمين‌هاي تاريخي متعلق به خودشان ساکن هستند که از نقطه نظر جغرافيايي در محل اتصال آسيا و اروپا قرار دارد و از کوهستان‌هاي آلتاي در شرق تا درياي‌خزر در غرب ادامه دارد.

زبان قزاقي متعلق به دسته کيپچاگ – نوگاي است که زير گروه کيپچاکي زبان ترکي بوده و ريشه در خانواده زباني آلتاي دارد. قزاق‌هاي مسلمان سني مذهب هستند. اسلام در قزاقستان، درست مثل هر کشور ديگري با ويژگي‌هاي محلي خودش جلوه‌گر مي‌‌شود. اولين تلاش‌هاي اسلام براي نفوذ به مناطق جنوبي قزاقستان به قرن هشتم ميلادي باز مي‌گردد. در ابتداي قرن چهاردهم ميلادي، اسلام در صحراهاي غربي، مرکزي و شمالي قزاقستان گسترش يافت و نقش بازرگانان و مبلغان صوفي در تبليغ اين دين بسيار چشمگير بود. در اواخر قرن نوزدهم و اوايل قرن بيستم ميلادي، قزاق‌ها نه تنها با اصول عقايد اسلام آشنا بودند و از دستوراتش پيروي مي‌کردند بلکه فرزندان خودشان را به مکتب و مدرسه مي‌فرستادند تا تعاليم دين اسلام را فراگيرند و مسلمان شوند.

توسعه جمعيتي در قزاقستان

در جنگ جهاني اول، مردم قزاق تغييرات ناگهاني در آمار جمعيتي خود را تجربه کردند که بيش‌تر در اثر قيام سال 1916 و پيامدهاي آن بود. هزاران نفر از مردم قزاقستان توسط معاندان ملت کشته، يا مجبور به گريختن از کشور و پناه بردن به خارج از مرزهاي امپراتوري شدند.

تنها به يمن انفجار جمعيتي در سال‌هاي پس از جنگ جهاني دوم، طي 40 سال مردم قزاق توانستند جمعيت از دست‌رفته خود را بازسازي و جايگزين کنند. مهاجرت گسترده ساکنين اروپايي به شهرهاي صنعتي، کاهش چشمگير جمعيت قزاقستان را جبران کرد. براساس آمار سال 1939 جمعيت قزاقستان 6 ميليون و 94 هزار نفر بود. در آگوست سال 1940 تعداد 349713 نفر آلماني در قزاقستان اسکان يافتند. در فوريه 1944 قزاقستان پذيراي اقوامي همچون چچني‌ها و اينگوشي‌ها، در مارس بالکارها، در نوامبر ترک‌ها و نيز تاتارهاي کريمه، کاراچي‌ها، کالميک‌ها و ديگر ملل شدند که در مجموع تعداد 890698 نفر مهاجر در سال 1946 در قزاقستان زندگي مي‌کردند. در سال‌هاي 1962-1954 حدود 2 ميليون نفر از سراسر اتحاديه جماهير شوروي به قزاقستان وارد شدند. در سال 1970 جمعيت قزاقستان با 40 درصد افزايش به سيزده ميليون نفر رسيد که سهم قزاق‌ها از آن حدود 6/32 درصد، روس‌ها 5/42 درصد، اوکرايني‌ها 2/7 درصد، آلماني‌ها 6/6 درصد، تاتارها 2/2 درصد، ازبک‌ها 7/1 درصد، بلاروس‌ها 5/1 درصد، اويغورها 9/0 درصد، کره‌اي‌ها 6/0 درصد، آذربايجاني‌ها 4/0 درصد و ديگر ملل 498000 نفر از جمعيت قزاقستان را تشکيل مي‌دادند.

از اواخر دهه 1980 تا ابتداي دهه 1990 در اثر بحران‌هاي عميق اقتصادي و سقوط استانداردهاي زندگي وضعيت توسعه جمعيتي به طور جدي بدتر شد. در سال 1992 مهاجرت جديدي از قزاق‌ها به وقوع پيوست که بازگشت قزاق‌ها از کشورهاي مستقل مشترک‌المنافع و کشورهاي دورتر به وطن بود که تعداد 41 هزار قزاق از مغولستان و در 1993 از کشورهاي دور 23 هزار و از روسيه، کشورهاي بالتيک، اوکراين، قفقاز و تاجيکستان 50 هزار قزاق وارد وطن شدند. در نتيجه اين مهاجرت‌ها تا سال 1998 سهم قزاق‌ها در ساختار جمعيتي جمهوري از 7/39 درصد به 46 درصد افزايش داشت. در حال حاضر جمعيت قزاقستان به 17 ميليون نفر مي‌رسد.

قزاقستان امروز

در 16 دسامبر 1991 شوراي عالي قزاقستان با اراده ملت به طور رسمي استقلال خود را اعلام کرده و طي آن نورسلطان نظربايف با اکثريت آرا به عنوان رئيس‌جمهور انتخاب شد. بر اين اساس قزاقستان به عنوان کشوري مستقل حاکميت خود را در کل محدوده جغرافيايي اعمال و سياست‌هاي داخلي و خارجي خود را تبيين، تدوين و مشخص کرد.

بيانيه حق حاکميت دولتي و استقلال، قزاقستان را به عنوان کشوري مستقل، دموکراتيک و قانون‌مند اعلام کرد که بر سراسر سرزمين خود حاکميت دارد.

امروزه قزاقستان به عنوان دولتي مستقل؛ سياست همگرايي را در مناسبات بين‌المللي سرلوحه برنامه‌هاي خود قرار داده است و با برقراري روابط همکاري دوجانبه و چندجانبه با بسياري از کشورهاي جهان، عضو معتبر سازمان‌هاي بين‌المللي و منطقه‌اي است. قزاقستان در روابط بين‌المللي خود از استراتژي چند جهتي ديپلماسي پيروي مي‌کند و روابط دوستي‌اش را با تمام کشورهايي که نقش اساسي در عرصه بين‌المللي دارند و منافع عملي برايش داشته باشند توسعه مي‌دهد. از اين رو فعالانه با سازمان‌هاي بين‌المللي مانند سازمان ملل متحد، اتحاديه اروپا، سازمان امنيت و همکاري اروپا و غيره همکاري مي‌کند.

قزاقستان از جايگاه چهارمي قدرت هسته‌اي صرف‌نظر کرد و براي هميشه بزرگترين پايگاه آزمايش هسته‌اي جهان را تعطيل کرد. جمهوري قزاقستان همواره مبتکر و ارائه‌دهنده پيشنهادها و طرح‌هاي عملي در منطقه و اوراسيا است. قانون اساسي، قزاقستان را کشوري متحد و غيرقابل تقسيم توصيف مي‌کند. بالاترين مشخصه يکپارچگي اين است که قزاقستان هيچ منطقه خودمختاري ندارد؛ داشتن تابعيت قزاق، سيستم قانونگذاري و حکومتي يکسان و يگانه معني يکپارچه بودن است. نوع نظام سياسي قزاقستان جمهوري بوده و با سيستم رياست جمهوري اداره مي‌شود.

تجلي قدرت مستقيم مردم براساس قانون اساسي، برگزاري رفراندم و انتخابات آزاد است. شهروندان قزاق حق دارند در اداره امور مملکت خويش مستقيما شرکت کنند. از طريق نمايندگان خود بتوانند هيات دولت را انتخاب کرده يا عضوي از آن باشند. در رفراندم‌هاي سراسري شرکت کرده، قوانين مردم‌سالارانه را تصويب کنند تا بتوانند هيات نمايندگان و پروسه‌هاي دموکراتيک براي فعاليت‌هايشان ايجاد کنند، بدين‌گونه مردم مي‌توانند ترکيبي از مردم‌سالاري مستقيم و سيستمي نماينده محور داشته باشند و براين سياق نقش احزاب سياسي و نهادهاي عمومي در ساختار سياسي جامعه را افزايش دهند.

در جولاي 1996 قانون احزاب سياسي در جمهوري قزاقستان به تصويب رسيد. طبق اين قانون مقرر شد احزاب محلي تشکيل شوند و تشکيل احزاب دولتي يا نظامي‌– سياسي ممنوع اعلام شد.

احزاب سياسي نه تنها نقش مهمي از نظر سياسي- اجتماعي در زندگاني مردم ايفا مي‌کنند، بلکه پل ارتباطي بسيار مناسبي بين مردم و دولت نيز هستند. در حال حاضر تعداد 910 حزب سياسي در صحنه سياست قزاقستان فعاليت دارند.

اقوام مختلف در قزاقستان

قزاقستان وطن بيش از 130 گروه قومي است. اساس پايداري سياست قزاقستان را بايد در همزيستي مسالمت‌آميز اقوام آن با يکديگر دانست. اصول قوانين مدني و سياسي قزاقستان با رعايت حفظ آزادي و رعايت حقوق کليه شهروندان قزاقي بدون در نظر گرفتن اين که داراي چه قوميتي و يا ديني هستند پايه‌ريزي شد.

زبان‌هاي 22 قوم در مدارس قزاقستان به عنوان تک درس آموزش داده مي‌شود. امروزه 195 مجموعه آموزشي و قومي و مدارس زبان در حال فعاليت هستند. به کمک بودجه دولتي 135 روزنامه و مجله در 11 زبان چاپ مي‌شود.

اقتصاد قزاقستان

بحران‌هاي دشوار اجتماعي- اقتصادي اواخر دهه 80 و اوائل دهه 90 باعث متلاشي شدن اتحاد جماهير شوروي سابق، پيمان‌هاي اقتصادي و سرعت بخشيدن به نرخ بيکاري و تورم شد. از سال 1992 تا 1997 مهمترين و اساسي‌ترين اصلاحات انجام شد. آزاد‌سازي اقتصادي، خصوصي‌سازي، ايجاد زير ساخت‌هاي بازار، معرفي پول ملي، توسعه سيستم مالي و مالياتي، تخصيص بودجه و جذب سرمايه‌گذاري خارجي از جمله اين اصلاحات هستند. برنامه‌هاي راهبردي قزاقستان 2030، توسط رئيس‌جمهور نظربايف در سپتامبر سال 1997 اعلام شد، اين برنامه مهمترين عامل براي مشخص کردن راه و روش منطقي در پيشرفت ملت قزاق بود. بعدها، طرح‌ها و برنامه‌هاي راهبردي ميان مدت براي دستيابي به اولويت‌هاي تعيين شده توسط برنامه کلان راهبردي آماده شد.

يکي از بخش‌هاي مهم اقتصاد قزاقستان صنعت گاز است. صادرات و ترانزيت گاز براي قزاقستان بسيار مهم است از اين رو مساله مهم ديگر تحول مسيرهاي صادراتي است. منابع طبيعي عظيم قزاقستان شامل سنگ‌آهن، سنگ مگنز، مس، روي، سرب، آلومينيوم، طلا، نقره،‌ ذغال‌سنگ و... است و بخش معدن را به يکي از مهمترين صنايع اين کشور تبديل کرده است. جنبه اقتصادي مهم منابع معدني قزاقستان اين است که اين منابع معمولا در عمق نزديک به سطح زمين قرار گرفته‌اند و قابل استخراج با هزينه معدن کاوي بسيار کمي هستند.

برای دیدن تصاویرزیبای سه بعدی از شهر آلماتی روی لینک زیرکلیک کنید.

http://virtualtour.kz/en/Almaty/disti#panorama_660