آموزش دبستان

پایه ی پنجم مجتمع فجر استانبول(ترکیه)

آموزش دبستان

پایه ی پنجم مجتمع فجر استانبول(ترکیه)

توصیه هایی در ارتباط با امتحانات پایانی و لزوم برنامه ریزی

در فصل امتحانات به دلیل افزایش ساعات مطالعه و خستگی ناشی از آن ، بدن نیازمند خواب و استراحت کافی است.

خواب همچنین در تجدید قوای ذهنی و آماده کردن آن برای یادگیری بیشتر ضروری است.

پس چنانچه نتایج امتحانات برایتان مهم است.

به خواب خود به اندازه کافی اهمیت بدهید و با توجه به کار روزانه ، میزان خستگی و شرایط جسمی خود به اندازه کافی بخوابید.بکوشید شب امتحان زودتر بخوابید حتی اگر ساعت امتحان بعدازظهر

باشد.

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

امتحانات و استرس

با فرا رسیدن فصل امتحانات ، استرس بر ذهن و جان دانشجویان سنگینی می کند؛ هر چند فصل امتحانات زمان گذراندن یک تجربه آرامش بخش نیست ، اما با این حال نه تنها می توانید از تبعات و اثرات منفی آن بکاهید، بلکه حتی می توانید از استرس برای کسب نتایج بهتر کمک بگیرید.

هر چند شاید کمی عجیب به نظر برسد، اما به خاطر داشته باشید که استرس همیشه چیز بدی نیست.

در واقع یک میزان حداکثری مطلوب استرس وجود دارد که هر چه به این سطح از استرس نزدیکتر شوید، عملکرد شما بهتر می شود. استرس بیش از حد در فصل امتحانات دقیقا مانند هر عامل دیگری که مانع تمرکز بر پرسشها می شود عمل می کند و باعث می شود مطالبی را که یاد گرفته اید فراموش کنید. این روند می تواند از طریق سر درد، حالت تهوع ، تب و لرز یا گرفتگی عضلات اتفاق بیفتد که در هر حال نتیجه ای جز عملکرد ضعیف و نمرات پایین در پی نخواهد داشت.

پرسش اساسی این است که چگونه می توان استرس را به شکلی مدیریت کرد که با حداکثر میزان مطلوب آن نتایج بهتری به دست آورد؟

با برنامه ریزی قبلی مطالعه کنید

بیشتر دانشجویان می دانند که خواندن و حفظکردن مطالب در شب پیش از امتحان ، هیچ گاه مانند مطالعه برنامه ریزی شده در طول ماههای گذشته ثمربخش نیست ؛ اما با دانستن این موضوع ، بیشتر دانشجویان به انجام این کار مبادرت می کنند. از همین الان به مواد درسی که باید برای امتحان بخوانید فکر کنید و به برنامه ای که طبق ، آن دست کم چند هفته زودتر از امتحان به مطالعه این جزوات و کتابها اقدام کنید. یک جدول زمانبندی برای کار آماده کنید و براساس آن پیش بروید. فهرستی از مطالبی که باید برای امتحان آماده شود تهیه و با مطالعه هر قسمت و بخش آن را علامت گذاری کنید. از تکنیک های متفاوت مطالعه استفاده و عملکرد خود را در هر روش مطالعه ای بررسی کنید تا بتوانید مناسب ترین روش را برگزینید.

به اندازه کافی بخوابید

در فصل امتحانات به دلیل افزایش ساعات مطالعه و خستگی ناشی از آن ، بدن نیازمند خواب و استراحت کافی است.

خواب همچنین در تجدید قوای ذهنی و آماده کردن آن برای یادگیری بیشتر ضروری است.

پس چنانچه نتایج امتحانات برایتان مهم است.

به خواب خود به اندازه کافی اهمیت بدهید و با توجه به کار روزانه ، میزان خستگی و شرایط جسمی خود به اندازه کافی بخوابید. بکوشید شب امتحان زودتر بخوابید حتی اگر ساعت امتحان بعدازظهر باشد.

تغذیه مناسب داشته باشید

در فصل امتحانات شاید بیش از هر زمان دیگری ، تغذیه در موفقیت شما نقش دارد. چنانچه به اندازه کافی مواد مغذی و ضروری به سلولهای خاکستری مغز نرسد ذهن ما نمی تواند با حداکثر توان خود به یادگیری بپردازد. چنانچه تحت رژیمهای درمانی قرار دارید، در موقع امتحانات خود را مقید به رعایت کامل رژیم غذایی نکنید و مطمئن شوید به اندازه کافی میوه و سبزی تازه و غلات کامل مصرف می کنید. توجه داشته باشید چنانچه به اندازه کافی از این مواد غذایی استفاده نمی کنید با مکملهای مولتی ویتامین کمبود آنها را جبران کنید. چنانچه در حین غذا خوردن نیز مطالعه می کنید، بکوشید از غذاهای آماده سالم و مغذی استفاده کنید. یک تا 2ساعت پیش از رفتن به جلسه امتحان یک غذای کربوهیدرات دار کامل بخورید تا از افت قند خون در طول جلسه جلوگیری شود.

تحرک داشته باشید

با نزدیک تر شدن روز امتحان ، حبس کردن خود در اتاق یا تکان نخوردن از کتابخانه برای ساعات طولانی روش آسانی برای مطالعه است ؛ اما وقتی ما برای ساعات طولانی هیچ تحرکی نداریم مغز ما نیز دچار رخوت و سکون می شود. اگر می خواهید تمام آن چیزی را که می خوانید به یاد بسپارید، حتما ورزش حتی به اندازه بسیار کم ، مانند قدم زدن به مدت چند دقیقه را فراموش نکنید. چنانچه در طول مطالعه علایم استرس را در وجودتان حس کردید، بکوشید تمرین های ورزشی سنگین تری را انجام دهید تا انرژی های منفی به این ترتیب دفع شوند.

تمرین های آرامش بخش را فراموش نکنید

روشهای آرامش بخش (ریلکسیشن ) متفاوتی وجود دارند که می توانید با توجه به شرایط و علایق خود از آنها کمک بگیرید. مدیتیشن ، گوش دادن به موسیقی ملایم ، یوگا، تائی چی ، حمام آب داغ یا آب سرد، یادداشت و خاطره نویسی و قدم زدن در پارک یا محیطهای باز و سبز طبیعت از جمله روشهایی هستند که می توانند استفاده شوند.

شروع آرامش با نفس کشیدن

هم پیش از امتحان و هم در طول امتحان ، اکسیژن یار و یاور شماست.

نفس عمیق کشیدن روش آرامش بخشی است که می توانید پیش از امتحان و همچنین در طول جلسه به طور مداوم از آن استفاده کنید. وقتی تحت فشار هستید، به صورت طبیعی تنفس شما سریع تر و درنتیجه سطحی تر می شود. اجازه ندهید چنین اتفاقی بیفتد. بکوشید نفسهایتان آرام تر و عمیق تر شود. با این کار شاهد پایان فشار و شروع آرامشی در وجود خود خواهید بود و ذهنتان با انجام این کار شفاف و آرام تر خواهد شد.

لزوم مشاوره

بیشتر موسسات آموزشی مراکزی برای مشاوره دارند. در استفاده از آنها به خود تردید راه ندهید. استفاده از این مراکز حق شماست.

چنانچه مایل به استفاده از این مراکز نیستید یا موسسه آموزشی شما چنین مرکزی ندارد، بکوشید با متخصصی در امور مدیریت استرس مشاوره کنید. آنها تخصص لازم را در این زمینه دارند و آماده کمک به شما هستند؛ کمکی که بدون مشاوره با این مراکز یا افراد در دسترس شما نیست.

منبع : article.com

http://www.edunews.ir/index.php?view&sid=4925

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

تغذیه دانش آموزان در فصل امتحانات

بسیاری از دانش‌آموزان روزهای پیش از امتحان را تا حد امکان به مطالعه می‌پردازند و تصور می‌کنند که غذا و استراحت مانع مطالعه می‌شود، در صورتی که با تغذیه صحیح می‌توان بازده فکری را افزایش داد. به کارگیری نکات و توصیه‌های زیر توان شما را برای یادگیری بهتر و موفقیت در امتحانات افزایش می‌دهد.

• در زمان کار یا مطالعه غذا نخورید و برای این کار زمان خاصی را در نظر بگیرید تا با آرامش بیشتری غذا بخورید، در عین حال از مصرف زیاد شیرینی و تنقلات خودداری کنید. این خوراکی‌ها ممکن است در نگاه اول انرژی‌زا به نظر برسد اما باید توجه داشت که این قابلیت در آنها بسیار کم دوام است و پس از مدتی احساس خستگی بیشتری به شما خواهد داد.

• بررسی‌های دانشمندان نشان می‌دهد که غذاهای نشاسته‌ای مانند ماکارونی، برنج و نان به دلیل تاثیر در کیفیت خواب در شب امتحان مفید است.

• در صبح روز امتحان نیز بهتر است به منظور افزایش کارایی مغز، از مواد سرشار از پروتئین یا سرشار از فیبر مانند تخم‌مرغ، نان تست با عسل یا برشتوک استفاده شود.

• کارشناسان تغذیه به دانش آموزانی که اضطراب زیادی دارند و نمی‌توانند صبحانه مفصل بخورند ، توصیه می‌کنند از موز و مقداری کشمش استفاده کنند.

• بعضی از دانش‌آموزان به دلیل اضطراب زیاد امتحانات خود را خراب می‌کنند، بنابراین بهتر است برای مقابله با این اضطراب از غذاهای مناسب استفاده کنند. بعضی از سبزی‌ها از قبیل ریحان، نعنا، کاهو و سیب در کاهش اضطراب بسیار مفید است.

• خوردن نان و پنیر و گردو یا تخم‌مرغ یا یک ظرف عدسی در روز امتحان کمک می‌کنند تا در طول امتحان آرام باشید. همچنین خوردن عسل و نوشیدنی‌های حاوی عسل در کاهش اضطراب بسیار موثر است.

• خوردن جگر، گوشت و ماهی کمک زیادی به کاهش اضطراب می‌کند زیرا کم‌خونی نیز یکی از دلا یل کاهش یادگیری و تمرکز است.

• خوردن آجیل مغزدار از قبیل بادام، کشمش، فندق، گردو و نخودچی که سرشار از منیزیم بوده و کمبود آن یکی از علل کاهش یادگیری است.

• از خوردن زیاد شیرینی‌ها، چیپس، نمک، تخمه، غذاهای چرب و انواع نوشیدنی‌های گازدار در شب امتحان خودداری کنید زیرا اینها نمی‌گذارند در شب امتحان خواب راحتی داشته باشید.

• در ساعات مطالعه از خوردن ماست ترش و دوغ ترش بپرهیزید و خوردن روزانه شیر و همچنین ماست شیرین را فراموش نکنید.

• در ایام امتحان، بیشتر مواظب سلامت خود باشید تا در معرض سرماخوردگی، گرمازدگی، مسمومیت‌های غذایی و اختلالات هضم قرار نگیرید و از خوردن غذا، بیرون از خانه جدا خودداری کنید. غذای خود را خوب بجوید و آرام میل کنید.

• در طول روز (اما نه همراه غذا) آب کافی بیاشامید (بیش از نیم ساعت پیش از غذا و یکی دو ساعت پس از غذا اشکالی ندارد). آشامیدن آب و نوشیدنی‌ها در وسط غذا سبب اختلال هضم و ایجاد نفخ می‌شود.

• در زمان کار یا مطالعه غذا نخورید و برای‌ ‌غذا خوردن زمان خاصی را در نظر بگیرید تا با آرامش بیشتری غذا بخورید‌.

• برخلاف تصور عموم، مطالعه و درس خواندن نیاز بدن‌ ‌به انرژی را افزایش نمی‌دهد، بنابراین استفاده بیش از حد از مواد غذایی بسیار شیرین و پر چرب در طول دوران امتحانات نه تنها مفید نیست بلکه سبب افزایش وزن و بروز چاقی‌ ‌می‌شود.

• صبحانه غذای اصلی است، ناهار و شام را کمی مختصرتر بخورید اما صبحانه را کامل‌تر میل کنید.

• مصرف روزانه یک لیوان شیر‌ ‌برای ایجاد آرامش در طول دوران آمادگی برای امتحان موثر است.

• در موقع مطالعه از خوردن انواع تنقلات خودداری کنید.

• مصرف سبزی‌های تازه (البته بعد از ضد عفونی کردن) و میوه‌های تازه توصیه می‌شود.

• اگر در صبحانه پنیر می‌خورید، بهتر است آن را همراه گردو میل کنید.

• ماست و دوغ ترش، خواب آور است اما خوردن ماست شیرین اشکالی ندارد.

• از خوردن قهوه و چای پر رنگ، خودداری کنید ولی چای کم‌رنگ مفید است.

• تغذیه متعادل و متنوع شامل غلات، انواع سبزی، لبنیات، گوشت و میوه‌ها سبب کاهش استرس امتحان می‌شود.

• اگر احساس خستگی می‌کنید، کمی استراحت کنید. انسان در موقع خستگی احتیاج به استراحت دارد نه محرک، بنابراین مصرف قهوه به منظور بیدار ماندن توصیه نمی‌شود

نویسنده: زیبا کاوه یی

http://www.behsite.ir/articles/304/1673/

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

تغذیه مناسب در فصل امتحانات

دانش‌آموزان می‌توانند با تغذیه مناسب و استراحت کافی بازده فکری خود را افزایش دهند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، دکتر مسعود کیمیاگر متخصص تغذیه و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در گفت و گو با خبرنگار وب‌دا ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: دانش‌آموزان و والدین باید توجه داشته باشند که بدن در طول سال‌ها باید تغذیه متعادل و مناسبی داشته باشد و از چهار گروه غذایی گوشت، حبوبات و تخم‌مرغ، سبزیجات و میوه‌ها، شیر و لبنیات و نان غلات استفاده کنند.

وی با اشاره به این که میوه و سبزی در سلامت فکر نقش مهمی دارد، افزود: موادی که دارای سیتین هستند مانند زرده تخم مرغ، بادام زمینی، گردو و جوانه‌ها در تکامل مغز و سلول‌های مغزی بسیار مؤثر هستند و مصرف آنها در فصل امتحانات به دانش‌آموزان توصیه می‌شود.

دکتر کیمیاگر نقش مواد مغذی در کاهش استرس دانش‌آموزان در دوران امتحانات را بسیار مهم دانست و گفت: تحقیقات نشان می‌دهد که حافظه کوتاه مدت با خوردن مواد قندی ارتباط دارد و بهتر است دانش‌آموزان از صبح امتحان مواد قندی که سریع آزاد می‌شوند مانند آب میوه، عسل، مربا، و چای شیرین مصرف کنند.

این متخصص تغذیه با اشاره به این که در فصل امتحانات؛ دانش‌آموزان دچار استرس می‌شوند، افزود: تغذیه مناسب دانش‌آموزان، نقش مهمی در پیشگیری از استرس در آنان دارد و موجب آرامش آنها می‌شود.

وی افزود: غذاهایی مانند سوپ جو و همچنین کاهو، شیر، دوغ و ماست حاوی لاکتوسین هستند که این ماده خاصیت آرامش بخشی دارد و توصیه می‌شود شب قبل از امتحان از این گروه مواد غذایی مصرف شود زیرا باعث کاهش استرس در دانش‌آموزان می‌شود.

دکتر کیمیاگر به دانش‌آموزان توصیه کرد: از مصرف زیاد قهوه و چای پررنگ، خودداری کنند و مصرف روزانه یک لیوان شیر را برای ایجاد آرامش در طول دوران آمادگی برای امتحان فراموش نکنند.

http://www.asriran.com/fa/news/166181/%D8%AA%D8%BA%D8%B0%DB%8C%D9%87-%D9%85%D9%86%D8%A7%D8%B3%D8%A8-%D8%AF%D8%B1-%D9%81%D8%B5%D9%84-%D8%A7%D9%85%D8%AA%D8%AD%D8%A7%D9%86%D8%A7%D8%AA

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

خوراکی های موثر در فصل امتحانات

نحوه ی تغذیه، ساعت‌ های صرف غذا و کیفیت برنامه غذایی از عوامل مهمی است که می ‌تواند در موفقیت یا عدم موفقیت در امتحانات موثر باشد.

خوراک های فصل امتحانات

توجه به تغذیه ی دانش ‌آموزان، قبل از امتحان دارای اهمیت خاصی است. یکی از آرزوهای بزرگ هر محصلی(اعم از دانش‌آموز یا دانشجو) موفقیت در امتحانات است.

البته کسب موفقیت در کنکور بیش از امتحانی برای یک دانش ‌آموز سختکوش خوشحال‌ کننده است بنابراین شما که به روز کنکور نزدیک ‌تر می‌ شوید باید بدانید که یکی از مهم‌ ترین و موثرترین عوامل موفقیت تغذیه کافی، متنوع و صحیح در این دوران است.

مواد غذایی مفید برای قبل از امتحان

غذاهای چرب، خیلی شیرین و... مناسب عملکرد مغز نیستند. بنابراین قبل از شروع امتحان دانش آموزان باید از وعده‌های غذایی سبک و مقوی بهره ببرند.

در این جا لیستی از برخی غذاهای مفید برای تقویت مغز را تهیه کرده‌ایم که بهتر است دانش‌آموز قبل از رفتن به سر جلسه امتحان آن‌ ها را بخورد تا در زمان امتحان تمرکز بیشتری داشته باشد:

شکلات تیره

این نوع شکلات با داشتن کافئین و آنتی ‌اکسیدان فراوان،‌ ماده ی غذایی خوبی برای تقویت مغز محسوب می ‌شود.

علاوه برآن به علت افزایش سرتونین در مغز باعث ایجاد احساس شادی، آرامش و اطمینان در دانش ‌آموز نیز می ‌شود.

تخم‌ مرغ

تخم‌ مرغ‌ ها سرشار از چربی ‌های خوب و پروتئین هستند و باعث فعال شدن مغز دانش ‌آموز، حتی پس از امتحان می‌ شوند.

قهوه

این نوشیدنی نه تنها انرژی را افزایش می‌ دهد بلکه نوشیدن نوع خوب آن باعث می ‌شود توانایی ‌های حافظه کوتاه مدت دانش‌آموز تقویت شود.

سالموناگر چه ممکن است هنگام صبح، میلی به خوردن ماهی نداشته باشید ولی بهتر است از خواص مفید آن برای تقویت مغز غافل نشوید. آن ‌ها دارای اسیدهای چرب امگا 3 هستند که برای ساخت بافت مغز، ضروری هستند و احتمال بروز آلزایمر را کاهش می ‌دهند.

بلوبری (قره‌ قاط)

بلوبری یکی از بهترین غذاها برای تقویت مغز، محسوب می ‌شود. طبق بررسی‌ های انجام شده، بلوبری‌ ها،‌ احتمال بروز آلزایمر را کاهش داده و مهارت ‌های حرکتی را افزایش می ‌دهند.

خطاهای تغـذیه در فصل امتحانات

بهتر است در فصل امتحانات به 3 آفت مهم تغذیه ‌ای که سلامت شما را در این ایام تهدید می ‌کنند و موجب اختلال در موفقیت ‌‌تان می ‌شوند، اشاره کنیم. این آفات از رژیم لاغری گرفته تا نخوردن صبحانه هر یک اثراتی دارند که در ادامه به آن ها پرداخته ‌ایم.

1- پیروی از رژیم‌ های لاغری غلط

بسیاری از نوجوانان به خصوص دختران نوجوان یا دختران در سنین ابتدای جوانی، برای پیشگیری از افزایش وزن و چاقی، از رژیم‌ های لاغری خودسرانه یا تحت نظر افراد غیرمتخصص استفاده می ‌کنند. با توجه به این که این قبیل رژیم‌ ها معمولا فاقد ارزش تغذیه‌ ای بالا برای تامین نیاز‌های تغذیه‌ ای یک نوجوان هستند، می ‌توانند عواقب زیان ‌آور و ناگوار فراوانی در برداشته باشند. از جمله لطمه زدن به رشد، کاهش قدرت ایمنی و آسیب ‌پذیرشدن در برابر بیماری‌ ها و بسیاری اختلالات دیگر.

یکی از مهم ‌ترین عوارض این قبیل رژیم ‌ها، اختلال در عملکرد سیستم عصبی است. سلول‌ های عصبی برای این که بتوانند فعالیت ‌های طبیعی خود را انجام دهند، به انرژی و مواد مغذی کافی نیاز دارند. این نیاز‌ باید از طریق مصرف مواد غذایی تامین شود.

رژیم ‌های لاغری نامناسب و غلط، فاقد انرژی و مواد مغذی کافی است و قادر به تامین احتیاجات فرد نخواهد بود و نتیجه آن کاهش قدرت یادگیری، تمرکز و حافظه است و منجر به افت تحصیلی و به خصوص عدم موفقیت در امتحانات می‌ شود. بنابراین توصیه می‌ شود که در این ایام از حذف بی ‌مورد هر یک از گروه‌ های غذایی جداً خودداری کنید.

2- نخوردن صبحانه

یکی از مهم‌ ترین عوامل موثر بر فعالیت سیستم عصبی، تنظیم قند خون در محدوده طبیعی است. کاهش قند خون و پایین ‌تر آمدن آن از حد طبیعی می‌ تواند موجب کاهش عملکرد سلول‌ های عصبی شود. بدن انسان نمی ‌تواند کربوهیدرات ‌ها را به مدت طولانی در خود ذخیره کند و فقط به مدت چند ساعت قادر به ذخیره آن است بنابراین نخوردن صبحانه باعث نرسیدن انرژی کافی به سلول‌ های عصبی و نیز کاهش قند خون می ‌شود.

از عوارض بارز افت قند خون، کاهش تمرکز و حافظه در جلسات امتحان است.

بنابراین قبل ازامتحان، خوردن یک وعده صبحانه متشکل از یک عدد تخم مرغ آب ‌پز به همراه چند برش گوجه فرنگی تازه و نان سنگک یا نان، پنیر و گردو به همراه یک لیوان شیر می ‌تواند انرژی مورد نیازتان را در این روزهای حساس تامین کند.

3- جانشین کردن شیرینی و شکلات به جای مواد نشاسته ‌ای

بسیاری از دانش‌ آموزان و دانشجویان در فصل امتحان ‌ها به خاطر صرفه‌ جویی در وقت به جای مصرف صبحانه یا سایر وعده‌ های غذایی اصلی به مصرف شیرینی و چای اکتفا می ‌کنند و در واقع شیرینی را جانشین نان، برنج، سیب‌ زمینی، ماکارونی و سایر مواد نشاسته ‌ای می ‌کنند.

شیرینی و موادی که در تهیه آن ها از قند و شکر استفاده شده در دستگاه گوارش به سرعت جذب خون می ‌شوند، بنابراین قند خون افزایش می ‌یابد و شخص احساس سیری می ‌کند. پس از مدت زمان کوتاهی، انسولین ترشح می‌ شود و قند خون را کاهش می‌ دهد و چون مواد غذایی دیگری که قند خون را به حالت متعادل نگه می‌ دارد مصرف نمی ‌شود بنابراین عارضه هیپوگلیسمی یا افت قندخون بروز می ‌کند که این عارضه اثر مستقیمی بر تمرکز، حافظه و قدرت یادگیری دارد (به اضافه عوارض نامطلوب دیگری که ایجاد می ‌کند). در حالی که مواد نشاسته‌ ای، قند خود را به تدریج وارد خون می ‌کنند و به این ترتیب قند خون در حالت متعادل باقی می ‌ماند. به ‌خصوص اگر این گروه با انواع سبزی ‌های فصل و تازه همراه شوند و میوه‌ ها نیز در میان وعده‌ ها به مصرف برسند دیگر نباید نگران کمبود انرژی و حضور ذهن بود.

لازم به یادآوری است که خوردن انواع مغزها(در صورتی که شور نباشند) و میوه‌ های خشک نیز در میان وعده ‌ها می ‌توانند به ثابت ماندن قند خون کمک کنند.

به این ترتیب نحوه ی تغذیه، ساعت‌ های صرف غذا و کیفیت برنامه غذایی از عوامل مهمی است که می ‌تواند در موفقیت یا عدم موفقیت در امتحانات موثر باشد. بنابراین محصلان و دانشجویان عزیز لازم است با شناخت آفات تغذیه ‌ای موفقیت در امتحانات، از این عوامل بپرهیزند.

http://www.tebyan.net/nutrition_health/food_plans/all_age_nutrition/adolescence/2011/5/23/165916.html

000000000000000000000000000000

http://www.1pars.com/akhbar/salamat/food/8272-%D8%AE%D9%88%D8%B1%D8%A7%DA%A9%DB%8C-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D9%88%D8%AB%D8%B1-%D8%AF%D8%B1-%D9%81%D8%B5%D9%84-%D8%A7%D9%85%D8%AA%D8%AD%D8%A7%D9%86%D8%A7%D8%AA.html

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

استفاده از مواد قندی در فصل امتحانات

خبرگزاری پانا: یک کارشناس تغذیه گفت: استفاده از مواد قندی در فصل امتحانات به یادگیری دانش آموزان و عمق بخشیدن به یافته های آن ها کمک بسیاری می کند.

کوروش کاظمی در گفت و گو با خبرنگار آموزش و پرورش پانا افزود: استفاده از شیرینی های سبکی مانند مربا در برنامه غذایی صبحانه دانش آموزان، گلوکز موجود در خون را افزایش داده و به مغز کمک می کند تا آمادگی لازم برای یادگیری را پیدا کند.

وی ادامه داد: برای اینکه مغز بتواند از گلوکز به اندازه کافی بهره مند شود باید شیرینی مفید در اختیار آن قرار گیرد و علاوه بر مربا، انواع میوه ها، حلوا شکری ها و چای شیرین گلوکز کافی را به خون می رساند.

کاظمی خاطرنشان کرد: اگر این گلوکز لازم در اختیار مغز قرار نگیرد باید از پروتئین، چربی و کربوهیترات های بدن استفاده کند که البته باید بدن آن ها را طی یک مکانیزم به گلوکز تبدیل کرده و این مستلزم زمان کافی است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه دانش آموزان در دوره امتحانات دچار خستگی و کسالت شده و یادگیری تقریبا مختل می شود، زمان این تبدیل این خستگی را دو چندان خواهد کرد.

کاظمی گفت: کارشناسان تغذیه در زمان امتحانات دو پدیده مهم را در دانش آموزان مهم می دانند؛ یکی استرس و دیگری درس خواندن برای امتحان است که انرژی زیادی از دانش آموزان خواهد گرفت و برای مقابله با این مشکلات بدن آن ها نیاز به مواد مغزی کافی و صحیح با حجم کم دارد.

http://www.pana.ir/NSite/FullStory/News/?Id=69647

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

والدین متفاوتی برای فصل امتحانات باشید !

امتحانبدون تردید فصل امتحانات یادآور دغدغه‌ها و نگرانیهاست. این دغدغه‌ها و نگرانیها محدود به دانش‌آموز نمی‌شود، بلکه فضای خانه و خانواده را نیز در بر می‌گیرد. گویی والدین و اعضای خانواده امتحان دارند...

بیشترین میزان عدم توافقها، ناراحتیها، تیره شدن روابط، تعارضات، دورشدن و فاصله گرفتن والدین و فرزندان در زمان امتحانات است. این نتیجه، حاصل استخراج نتایج پرسشنامه‌ای است که در آن از والدین و فرزندان آنها درخواست شده بود به این سؤال پاسخ دهند:" چه مواقعی بیشترین اختلافات بین شما بروز می‌کند؟ "

جالب آنکه پاسخ والدین و فرزندان به این سؤال یکسان بود: «زمان امتحانات» .

والدین می گفتند: فرزندان حرفها و راهنماییهای ما را نمی‌شنوند،

فرزندان می‌گفتند: والدین تصور می‌کنند ما حرفهای آنان را در بار اول نشنیده‌ایم و مدام تکرار می‌کنند، درس بخوان، نمره خوب بگیر، چرا به فکر خودت نیستی، ما خیر و صلاح تو را می‌خواهیم و... گوشهای ما پر است از این حرفها.

بدون تردید فصل امتحانات یادآور دغدغه‌ها و نگرانیهاست. این دغدغه‌ها و نگرانیها محدود به دانش‌آموز نمی‌شود، بلکه فضای خانه و خانواده را نیز در بر می‌گیرد. گویی والدین و اعضای خانواده امتحان دارند. دانش‌آموز برای رهایی , گاه به مطالعه بیشتر روی می‌آورد و گاه درس و کتاب را به کناری نهاده و در برابر آنها سر تسلیم فرود می‌آورد و گاه به هر دوی این رفتارها می‌پردازد. والدین نیز برای رهایی گاه چاره‌جوییهایی را در پیش می‌گیرند و گاه با تذکرات مداوم دانش‌آموز را به خواندن درسها و مطالعه بیشتر توصیه می‌کنند.

این سؤال بسیاری از والدین است: " وظیفه آنها در شروع فصل امتحانات چیست؟ " و " آیا ضروری است والدین خودشان را درگیر مسائل درسی فرزندانشان کنند؟ "

"آیا بهتر است بی‌اعتنا و بی‌تفاوت فرزندانشان را به حال خود رها کنند؟ "

اضطراب امتحان

و اما وظایف والدین :

۱) فضایی آرامبخش، شور آفرین و اطمینان بخش بیافرینند

قطعاً اصلی‌ترین وظیفه والدین ایجاد فضایی صمیمی، دلگرم کننده، فرحبخش و شورآفرین است. چنین فضایی درون محیط خانواده، دغدغه‌ها و نگرانیها را به حداقل می‌رساند، امکان بروز استعدادها را میسر می‌سازد، تواناییهای هوشی و عاطفی فرزندان را گسترش می‌دهد و فرزندان را مسئول و متکی به خود بار می‌آورد.

۲) سامان بخشیدن به مسائل و مشکلات اقتصادی در ایام امتحانات

بدون تردید مسائل مالی نقشی در نمرات تحصیلی و موفقیت فرزندان ایفا می‌کنند، سامان بخشیدن مسائل مالی در زمان امتحانات وظیفه‌ای مهم است که باید والدین آنها را جدی بگیرند.

واقعیت آن است که مسائل مالی گاه عرصه را بر والدین تنگ می‌سازد. طبعاً تحمل این مشکلات صبر آنان را سرریز کرده و فشارهایی را به دانش‌آموزان منتقل می‌کند ظرفیت دانش‌آموز محدود است و حساسیت وی زیاد. برنامه‌ریزی اقتصادی در طول سال و به‌ویژه در زمان امتحانات بیشترین کمک به دانش‌آموز است، تا با آسودگی خاطر به مسائل درسی و تحصیلی بپردازد.

۳) انعکاس تعدیل یافته فراز و نشیبها

مشکلات همیشه وجود دارند. شاید مشکلات به تنهایی و به خودی خود مهم نباشد مهم چگونگی مواجهه با این مشکلات است.سعی کنید در ایام امتحانات حتی‌الامکان همه مشکلات را به فرزندان منتقل نکنید. تلاش کنید مشکلات را با همه ابعاد و زوایای نگران‌کننده و طاقت فرسا به آنان بازگو نکنید.

4) پرهیز از اختلافات خانوادگی در حضور فرزندان

فرزندان شما خواه ناخواه از اختلافات شما و همسرتان آگاه می‌شوند. سعی کنید این اختلافات را در حضور آنها دامن نزنید. بیان اختلافات و بازگویی مجدد آنها به همراه القاب تحقیر‌آمیز، جسم و روح فرزندتان را فرسوده می‌سازد. آزردگی خاطر و فرسودگی جسم و روح فرزندتان مجالی برای یادگیری دروس به آنها نخواهد داد.

۵) امتحان دانش‌آموز، وظیفه دانش آموز است نه وظیفه والدین

والدین مسئولیتهای خودشان را دارند و دانش‌آموز مسئولیتهای خودش را دارد. امتحان جزو وظایف اوست. این وظیفه فرزند شماست که به موقع درس بخواند، تمرین حل کند. خود را برای امتحان کلاس و امتحان ثلث آماده کند. شما وظایف دیگری دارید. بهتر است هر کسی به وظایف خودش بپردازد.

۶) خود را با مدرسه، معلمان، انجمن اولیا و مربیان بیشتر کنید

ارتباط هر چه بیشتر شما با مدرسه و معلمان باعث خواهد شد فرزندتان با دلگرمی بیشتری درسها را دنبال کند. در ملاقات با معلمان و مشاوران از راهنماییها و توصیه‌های آنها حداکثر استفاده را ببرید. به این توصیه‌ها و راهنماییها عمل کنید. در انجمن اولیاء مربیان شرکت مداوم داشته باشید. شما می‌توانید از راهنماییها و تجربه‌های دیگر والدین در مورد فرزندشان استفاده کنید، اطلاع یابید چه کارهایی به سود فرزندان است و چه کارهایی بی‌نتیجه است.

۷) محدودکردن رفت و آمدهای خانوادگی

به میهمانی رفتن و میهمانی دادن زیاد، وقت زیادی از شما و فرزندانتان خواهد گرفت. در زمان امتحانات، میزان رفت و آمدها را کم کنید.

۸) تفریحات برنامه‌ریزی شده را جایگزین سایر فعالیتها کنید

درس خواندن طولانی و خسته‌کننده به سود فرزندتان نیست. تفریح هر چند تفریحات ساده نظیر گردش در فضای آزاد، کوه، پارک رفتن و... فوائد زیادی برای شما و فرزندتان دارد. غالب این تفریحات هزینه‌های کمتری در مقایسه با یک میهمانی رفتن یا میهمانی دادن بر دوش شما می‌گذارد.

۹) در برنامه‌های درسی فرزندتان دخالت نکنید

فرزندان شما بارها و بارها از معلمان، مشاوران و مدیر مدرسه توضیحات فراوانی شنیده اند. تاکیدهای بیش از حد، امر و نهی‌های مکرر، سرزنش، دستورات شما در موقعیت دشوار امتحانی از سوی فرزندتان به عنوان دخالت تلقی می‌شود. اگر فرزندتان تصمیم گرفته به میزان اندکی مطالعه کند، مطمئناً با امر و نهی شما همین میزان اندک مطالعه را نیز انجام نخواهد داد.

۱۰ ) در فرصتهای مناسب، فرزندتان را تایید و تشویق کنید

با تشویق و تایید فرزندتان حس عجیبی در وی رشد می‌کند. او احساس می کند که قدرت عجیبی پیدا کرده است. قادر است بیشتر مطالعه کند، تمرین کند، یاد بگیرد، یادگیری برایش جالب و شورانگیز خواهد شد. شما می‌توانید در لحظه‌ای که موفق به حل مسئله‌ای شده است، یا در حال مطالعه است و شما از در وارد می‌شوید، در لحظه‌ای که به پاکنویس مطالب درسی می‌پردازد و حتی لحظه‌ای که کتابهایش را با نظم خاصی جمع و جور می‌کند. او را تحسین کنید. یک جمله کوتاه کافی است «می‌بینم به دفتر و کتابهایت سرو سامان داده‌ای»، «وقتی دیدم داری مطالعه می‌کنی خوشحال شدم» لحن گرم و صمیمی شما بر تایید و تشویق صد چندان می‌افزاید. سعی کنید احساس خودتان را به او بازگو کنید.

۱۱) از تحقیر، سرکوب کردن و طعنه‌زدن جداً بپرهیزید

بدون هیچ تردیدی کلمات ناراحت کننده، طعنه‌آمیز و ریشخندکننده اجازه فعالیتهای مفید را از فرزندتان سلب می‌کند. آیا شما خودتان حاضرید طعن، نیشخند، کلمات تحقیرآمیز بشنوید و با وجود این، کاری مثبت و سازنده انجام دهید. کاهش کلمات منفی و تحقیر‌آمیز باعث افزایش موفقیت فرزندتان خواهد شد.

۱۲) شنونده صمیمی حرفها و شکایتهای فرزندتان باشید

همیشه اوضاع بر وفق مراد نیست. گاه دانش‌آموز از درسی تنفر دارد گاه نسبت به رفتار معلمی اعتراض دارد یا از یادگیری درسی عاجز است. در بیشتر این مواقع فرزندتان، راهنماییهای شما را نمی‌خواهد، او به دنبال گوش شنوایی است.

به دنبال آن است که کسی حرفهایش را بشنود و قضاوت نکند. او با دردل‌کردن احساس سبکی خواهد کرد. در چنین موقعیتهایی به استقبالش بروید. از قضاوت کردن درباره حرفهایش جداً بپرهیزید. از توصیه کردن اجتناب ورزید. وظیفه شما فقط شنیدن است. حرفهایش را بپذیرید، سعی کنید احساس او را درک کنید، مطمئن باشید همه چیز به خیر و خوشی خواهد گذشت.

اعلام آماده باش برای شب های امتحان !

با فرا رسیدن خرداد ماه و نزدیک شدن به فصل امتحانات بین دانش آموزان و حتی اولیای آن ها و معلمان جنب و جوش خاصی دیده می شود. در این میان دانش آموزانی که با برنامه ریزی قبلی و در طول سال تحصیلی به مطالعه درس های خود پرداخته اند دغدغه کمتری نسبت به دیگران دارند و می توانند با سپری کردن روزهای امتحان، نتیجه خوبی را برای خود رقم بزنند. اما بعضی از آن ها که از قافله تحصیل بازمانده اند و فقط در کلاس درس حضور فیزیکی داشته اند روزهای سختی را در پیش خواهند داشت.

یک دانش آموز مقطع متوسطه در این باره می گوید: طی یک ماه گذشته معلم ریاضی و زیست شناسی با مرور کردن کتاب درسی و برگزاری آزمون، آمادگی بیشتری برای من و هم کلاسی هایم فراهم و اشکال های درسی را برطرف کردند.«کاظمی» می افزاید: متأسفانه بقیه معلمان این فعالیت را نداشتند حتی بعضی از آن ها تدریس کتاب درسی را به سختی به پایان رساندند و فرصتی برای آماده کردن دانش آموزان برای شرکت در امتحانات نداشتند.

دانش آموز دیگری هم با اشاره به اضطراب و نگرانی بیش از حد خود با نزدیک شدن به امتحانات پایان سال اظهار می دارد: با شنیدن نام امتحان استرس تمام وجودم را فرا می گیرد و حتی اگر از درس های ساده ای که توانایی زیادی در آن داشته باشم امتحان گرفته شود باز هم احساس دلشوره دارم.«معمری» اضافه می کند: والدینم از همان دوران کودکی ام موجب شده اند امتحان را مانند غولی در نظر بگیرم و همواره از آن بترسم و این امر هنگامی که سر جلسه امتحان می نشینم بیشتر و موجب کاهش تمرکز فکرم می شود.

یکی از دانش آموزان نیز با بیان این که هنوز هم والدین و معلمان نتوانسته اند هنگام برگزاری امتحانات آرامش خاطر بدهند عنوان می کند: مقایسه دانش آموزان ، ترساندن از شکست تحصیلی و توقع بی جا و بیش از توان آن ها برای درس خواندن، دغدغه و استرس زیادی ایجاد می کند.«محمدزاده» می افزاید: شب امتحان برای من یکی از شب های دلهره آور و تنش زا بوده است و همیشه در این موقع از سال از سوی خانواده خود سرزنش می شوم.

دانش آموز دیگری هم اظهار می دارد: محل برگزاری امتحان باید تهویه و دمای مناسب و نور کافی داشته باشد و صندلی هایی که برای دانش آموزان در نظر گرفته می شود استاندارد باشد.«رحمانی» ادامه می دهد: متأسفانه رفت و آمدهای اضافه مراقبان جلسه و گاهی پچ پچ های آن ها مانع تمرکز حواس دانش آموزان می شود ضمن این که در بعضی از مدارس به علت کمبود فضا، جای مناسبی برای برگزاری آزمون ها در نظر گرفته نمی شود.

«کمالیان» دانش آموز دیگری است که از وضعیت برنامه امتحانی گلایه می کند و می گوید: برای بعضی از درس ها که ظاهر آسانی دارند هیچ تعطیلی در نظر گرفته نشده است و باید در فرصت کم، حجم بالایی از مطالب حفظ شود.وی می افزاید: نبود تعطیلی بین امتحان درس های سخت موجب کم خوابی یا بی خوابی می شود و در نتیجه خستگی روحی و جسمی برای فرد ایجاد می کند.

یکی از معلمان هم تصریح می کند: هر سال با توزیع ورقه های مشابه امتحان بین دانش آموزان و مرور کردن درس ها سعی می کنم آن ها با محیط و نحوه برگزاری آزمون آشناتر شوند و این امر در کاهش اضطراب بسیار مؤثر است.«اخوان» می افزاید: 15 تا 20 درصد افت تحصیلی دانش آموزان به دلیل استرس و اضطراب در جلسه امتحان است و معلمان و والدین در کاهش یا افزایش این مشکل، نقش مهمی دارند.وی با بیان این که توجه به نمره و تنبیه بدنی اثر مخربی بر روان دانش آموز دارد و موجب ترس بیشتر آن ها از امتحان می شود اظهار می دارد: شرکت در امتحان های پایان سال تحصیلی و موفقیت در آن آرزوی قلبی تمام دانش آموزان و والدین است اما آن ها باید بدانند که برگزاری آزمون فقط به دوران تحصیلی خلاصه نمی شود بلکه ممکن است افراد سال ها در امتحان های مختلفی شرکت و در نتیجه باید اضطراب را از خود دور کنند.وی معتقد است: تکرار کردن جملاتی مانند چند بار دوره کرده ای ، چقدر آموخته ای ، چه نمره ای می گیری ، وقت کافی برای مطالعه نداری و باید به طور مداوم بخوانی ، فقط اضطراب امتحان به وجود می آورد بدون آن که نتیجه مثبتی به همراه داشته باشد.

یکی دیگر از معلمان نیز بیان می کند: محیط خانه باید در ایام امتحان از تنش و مشاجره ها دور باشد و رفت و آمدها و مهمانی ها به حداقل کاهش یابد تا دانش آموز بتواند با تمرکز حواس و در محیطی آرام مطالعه کند.«رحیمی» ادامه می دهد: بعضی از اولیا در فصل امتحان، فرزندان خود را برای مطالعه بیشتر تحت فشار قرار می دهند در حالی که باید از ابتدای سال تحصیلی آن ها را به درس خواندن ترغیب می کردند.وی می گوید: هر یک از دانش آموزان استعداد و توانایی های خاصی دارند بنابراین انتظار والدین و معلمان باید براساس آن باشد تا دانش آموز بتواند به راحتی و به دور از اضطراب در جلسه های امتحانات پایان سال تحصیلی شرکت کند.وی اضافه می کند: در مدت خدمت خود در آموزش و پرورش، بارها شاهد افت فشار، تهوع، سرگیجه، لرزش و حتی گریه دانش آموزانی بوده ام که به علت ترس از امتحان دچار آن شده اند که بیشترین عامل آن را والدین می دانم.

کارشناس مسئول تغذیه اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی می گوید: بعضی از دانش آموزان هنگام امتحانات از قرص ریتالین که به نوعی مواد مخدر محسوب می شود استفاده می کنند تا این دارو به آن ها کمک کند بیشتر بیدار بمانند و درس بخوانند.«سعید ملکشی» می افزاید: کارشناسان بهداشت توصیه های متعددی در این خصوص به دانش آموزان ارائه داده اند و آن ها را از عوارض این دارو مطلع کرده اند.وی اظهار می دارد: دانش آموزان شب امتحان باید شام سبک و کم حجم بخورند و مصرف میوه نیز به دلیل اثر مثبت بر سوخت و ساز بدن توصیه می شود.وی می افزاید: مصرف غذاهای شیرین، مواد دارای گلوکز، فسفر ، غذاهای دریایی ، عسل ، خرما و کشمش در این ایام ضروری است.وی با بیان این که دانش آموزان باید در ایام امتحانات از مصرف تنقلاتی که ارزش غذایی ندارد جلوگیری کنند می گوید: خوردن دوغ و ماست موجب خواب آلودگی می شود و از این رو دانش آموزان قبل از امتحان از خوردن آن جلوگیری کنند.وی با تأکید بر صرف غذاهایی که آسان هضم می شود ادامه می دهد: دانش آموزان می توانند با رعایت رژیم غذایی در ایام امتحانات، موفقیت بیشتری کسب کنند.

وی تصریح می کند: مربیان بهداشت و بهداشت کاران نکات لازم را در خصوص نحوه تغذیه مناسب به دانش آموزان ارائه می دهند و آن ها می توانند از راهنمایی های مربیان بهداشت مدرسه خود بهره مند شوند.

کارشناس مسئول مشاوره اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی هم معتقد است: نظام آموزشی کشور به دلیل نتیجه محور بودن، موجب اضطراب آور شدن امتحان شده است به طوری که بسیاری از دانش آموزان هنگام امتحان دچار استرس و اضطراب می شوند.«هوشنگ جعفرزاده» با بیان این که نتیجه امتحان دانش آموزان برای والدین و آموزش و پرورش مهم است ادامه می دهد: از این رو اولیای دانش آموزان با نزدیک شدن به فصل امتحان حساس می شوند و با صحبت کردن و سخت گیری های متعدد زمینه فشار و اضطراب را برای آن ها فراهم می کنند.وی عوامل اجرایی مدرسه را نیز در افزایش اضطراب امتحان بین دانش آموزان مؤثر ذکر می کند و می گوید: والدین و معلمان باید در ایام امتحانات با دانش آموزان همکاری بیشتری داشته باشند، آن ها را به درس خواندن تشویق و از سرزنش کردن خودداری کنند، در پایان هر امتحان دانش آموز را مورد بازخواست قرار ندهند و در پایان تمام امتحانات نتیجه را پی گیری کنند.

وی با اشاره به این که سخت گیری بیش از حد عملکرد دانش آموزان را کاهش می دهد و به ضرر آن هاست می افزاید: تغذیه و استراحت مناسب و کافی در موفقیت دانش آموزان در امتحانات مؤثر است.وی در خصوص محل برگزاری امتحان نیز اظهار می دارد: یکی از عواملی که هنگام امتحان موجب استرس و اضطراب دانش آموزان می شود محل و شیوه برگزاری آزمون است، بنابراین مکانی که برای این امر در نظر گرفته می شود باید دارای نور مناسب، صندلی های راحت و محیطی ساکت باشد تا دانش آموزان بتوانند با تمرکز بهتری به سؤال ها پاسخ دهند. ضمن این که عوامل اجرایی آزمون باید علاوه بر فراهم کردن محیطی امن و به دور از هر گونه سر و صدا، با آن ها برخورد مناسبی نیز داشته باشند.

«جعفرزاده» در پاسخ به این سؤال که چرا فاصله زمانی بین امتحان بعضی از درس ها رعایت نمی شود تصریح می کند: دانش آموزان نباید درس خواندن را به شب امتحان موکول کنند در حالی که بیشتر آن ها در ایام تعطیل مطالعه چندانی در خصوص مرور کردن درس هایشان ندارند و فقط در روزهای امتحان درس می خوانند و این نوع درس خواندن مورد تأیید نیست و این دسته از دانش آموزان عملکرد خوبی نخواهند داشت.وی ادامه می دهد: اگر دانش آموزان با برنامه ریزی مناسب و در طول سال تحصیلی درس های ارائه شده را مطالعه کنند برنامه امتحانی که بیشتر به شکل یک روز در میان تدوین می شود برای آن ها مشکلی به وجود نخواهد آورد.وی خاطر نشان می کند: اضطراب امتحان بیشتر بین دانش آموزان راهنمایی و متوسطه به خصوص در امتحانات هماهنگ دیده می شود و در مقطع ابتدایی با اجرای طرح ارزشیابی توصیفی طی چند سال گذشته این مشکل در حال برطرف شدن است.

وی می افزاید: طرح ارزشیابی توصیفی یکی از راه های برطرف کردن اضطراب دانش آموزان است و معلمان باید از نحوه اجرای این طرح اطلاعات کافی داشته باشند.

منبع : khorasannews.com

vista

http://www.migna.ir/konkor/ezterabemtahan/3084-1390-02-23-12-02-31.html

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

بررسی وظایف والدین در فصل امتحانات دانش‌آموزان

خرداد و استرس‌هایش

بیشترین میزان عدم توافق‌ها، تیره ‌شدن روابط، ناراحتی‌‌ها، تعارضات، دور شدن و فاصله گرفتن والدین و فرزندان در زمان امتحانات است. این نتیجه، حاصل استخراج نتایج پرسشنامه‌ای است که در آن از والدین و فرزندان آنها درخواست شده بود به این سوال پاسخ دهند: چه مواقعی بیشترین اختلافات بین شما بروز می‌کند؟

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از جام جم آنلاین ، جالب آن‌که پاسخ والدین و فرزندان به این سوال یکسان بود: «زمان امتحانات.» والدین می‌گفتند: فرزندان حرف‌ها و راهنمایی‌های ما را نمی‌شنوند. فرزندان می‌گفتند: والدین تصور می‌کنند ما حرف‌های آنان را در بار اول نشنیده‌ایم و مدام تکرار می‌کنند، درس بخوان، نمره خوب بگیر، چرا به فکر خودت نیستی، ما خیر و صلاح تو را می‌خواهیم و … گوش‌های ما پر است از این حرف‌ها.

بدون تردید فصل امتحانات یادآور دغدغه‌ها و نگرانی‌هاست. این دغدغه‌ها و نگرانی‌ها به دانش‌آموز محدود نمی‌‌شود، بلکه فضای خانه و خانواده را نیز در برمی‌گیرد. گویی والدین و اعضای خانواده امتحان دارند. دانش‌آموز برای رهایی گاه به مطالعه بیشتر روی می‌آورد و گاه درس و کتاب را به کناری نهاده و در برابر آنها سر تسلیم فرود می‌آورد و گاه به هر دوی این رفتارها می‌پردازد. والدین نیز برای رهایی گاه چاره‌جویی‌هایی را در پیش می‌گیرند و گاه با تذکرات مداوم دانش‌آموز را به خواندن درس‌ها و مطالعه بیشتر توصیه می‌کنند.

این پرسش بسیاری از والدین است که وظیفه آنها در شروع فصل امتحانات چیست؟ آیا ضروری است (والدین)‌ خودشان را درگیر مسائل درسی فرزندانشان کنند؟

آیا بهتر است بی‌اعتنا و بی‌تفاوت فرزندانشان را به حال خود رها کنند؟

هدف از نوشته حاضر پاسخگویی به یک پرسش است:

وظیفه والدین در شروع فصل امتحانات چیست؟

۱) ایجاد فضای آرامبخش، شورآفرین و اطمینان‌بخش

قطعا اصلی‌ترین وظیفه والدین ایجاد فضایی صمیمی، دلگرم‌کننده، فرحبخش و شورآفرین است. چنین فضایی درون محیط خانواده‌، دغدغه‌ها و نگرانی‌ها را به حداقل می‌رساند، امکان بروز استعدادها را میسر می‌‌سازد، توانایی‌های هوشی و عاطفی فرزندان را گسترش می‌دهد و فرزندان را مسوول و متکی به خود بار می‌آورد.

۲) سامان بخشیدن به مسائل و مشکلات اقتصادی در ایام امتحانات

بدون تردید مسائل مالی نقشی در نمرات تحصیلی و موفقیت فرزندان ایفا می‌کنند. سامان بخشیدن مسائل مالی در زمان امتحانات وظیفه‌ای مهم است که باید والدین آنها را جدی بگیرند.

واقعیت آن است که مسائل مالی گاه عرصه را بر والدین تنگ می‌کند. طبعا تحمل این مشکلات صبر آنان را سرریز و فشارهایی را به دانش‌آموزان منتقل می‌کند. ظرفیت دانش‌آموز محدود است و حساسیت وی زیاد. برنامه‌ریزی اقتصادی در طول سال و بویژه در زمان امتحانات بیشترین کمک به دانش‌آموز است تا با آسودگی خاطر به مسائل درسی و تحصیلی بپردازد.

۳) انعکاس تعدیل یافته فراز و نشیب‌ها

مشکلات همیشه وجود دارند، حتی اگر همیشه مشکلات وجود نداشته باشند انسان‌ها سعی می‌کنند مشکلی به وجود آورند؛ اعم از مشکلات مالی، اختلافات خانوادگی و درگیری‌های فامیلی . شاید مشکلات به تنهایی و به خودی خود مهم نباشند مهم چگونگی مواجهه با این مشکلات است.

سعی کنید در ایام امتحانات حتی‌الامکان همه مشکلات را به فرزندان منتقل نکنید. تلاش کنید مشکلات را با همه ابعاد و زوایای نگران‌کننده و طاقت‌فرسا به آنان بازگو نکنید.

۴) پرهیز از اختلافات خانوادگی در حضور فرزندان

فرزندان شما خواه‌ناخواه از اختلافات شما و همسرتان آگاه می‌شوند. سعی کنید به این اختلافات در حضور آنها دامن نزنید. بیان اختلافات و بازگویی مجدد آنها به همراه القاب تحقیرآمیز جسم و روح‌ فرزندتان را فرسوده می‌کند. آزردگی خاطر و فرسودگی جسم و روح فرزندتان مجالی برای یادگیری دروس به آنها نخواهد داد.

۵) امتحان دانش‌آموز، وظیفه دانش‌آموز است نه وظیفه والدین

والدین مسوولیت‌های خودشان را دارند و دانش‌آموز مسوولیت‌های خودش را دارد. امتحان جزو وظایف اوست. این وظیفه فرزند شماست که بموقع درس بخواند، تمرین حل کند و خود را برای امتحان کلاس و امتحان ثلث آماده کند. شما وظایف دیگری دارید بهتر است هر کسی به وظایف خودش بپردازد.

۶) ارتباط بیشتر با مدرسه، معلمان، انجمن اولیاء و مربیان

ارتباط هر چه بیشتر شما با مدرسه و معلمان باعث خواهد شد فرزندتان با دلگرمی بیشتری درس‌ها را دنبال کند، در ملاقات با معلمان و مشاوران از راهنمایی‌ها و توصیه‌‌های آنها حداکثر استفاده را ببرید. به این توصیه‌ها و راهنمایی‌ها عمل کنید. در انجمن اولیاء و مربیان شرکت مداوم داشته باشید. شما می‌توانید از راهنمایی‌‌ها و تجربه‌های دیگر والدین در مورد فرزندشان استفاده کنید و اطلاع یابید چه کارهایی به سود فرزندان است و چه کارهایی بی‌نتیجه است.

۷) محدود کردن رفت و آمدهای خانوادگی

میهمانی رفتن و میهمانی دادن زیاد، وقت زیادی از شما و فرزندان‌تان خواهد گرفت. در زمان امتحانات، میزان رفت و آمدها را کم کنید.

۸) تفریحات برنامه‌ریزی شده

مسائل‌ مالی ‌نقش ‌مهمی در‌‌نمرات ‌‌فرزندان ایفا می‌کنند. سامان بخشیدن مسائل مالی در زمان امتحانات وظیفه ای‌ است که باید والدین آن را جدی بگیرنددرس خواندن طولانی و خسته‌کننده به سود فرزندتان نیست. تفریح هر چند تفریحات ساده نظیر گردش در فضای آزاد، کوه، پارک رفتن و به تئاتر رفتن فواید زیادی برای شما و فرزندتان دارد. غالب این تفریحات هزینه‌های کمتری در مقایسه با یک میهمانی رفتن یا میهمانی دادن بر دوش شما می‌گذارد.

۹) دخالت نکردن در برنامه‌های درسی فرزندان

فرزندان شما بارها و بارها از معلمان، مشاوران و مدیر مدرسه توضیحات فراوانی شنیده‌اند. تاکیدهای بیش از حد، امر و نهی‌های مکرر، سرزنش، دستورات شما در موقعیت دشوار امتحانی، از سوی فرزندتان به عنوان دخالت تلقی می‌شود. اگر فرزندتان تصمیم گرفته به میزان اندکی مطالعه کند، مطمئنا با امر و نهی شما همین میزان اندک مطالعه را نیز انجام نخواهد داد.

۱۰) تشویق در فرصت‌های مناسب

با تشویق و تایید فرزندتان حس عجیبی در وی رشد می‌کند. او احساس می‌کند قدرت عجیبی پیدا کرده است، قادر است بیشتر مطالعه کند، تمرین کند، یاد بگیرد، یادگیری برایش جالب و شورانگیز خواهد شد. شما می‌‌توانید در لحظه‌ای که موفق به حل مساله‌ای شده یا در حال مطالعه است و شما از در وارد می‌شوید؛ در لحظه‌ای که به پاکنویس مطالب درسی می‌‌پردازد و حتی لحظه‌ای که کتاب‌هایش را با نظم خاصی جمع و جور می‌‌کند، او را تحسین کنید. یک جمله کوتاه کافی است «می‌بینم به دفتر و کتاب‌هایت سر و سامان داده‌ای»، «وقتی دیدم داری مطالعه می‌کنی خوشحال شدم.» لحن گرم و صمیمی شما بر تایید و تشویق صدچندان می‌افزاید. سعی کنید احساس خودتان را به او بازگو نمایید.

۱۱) پرهیز از تحقیر، سرکوب کردن و طعنه زدن

بدون هیچ تردیدی کلمات ناراحت‌کننده، طعنه‌آمیز و ریشخندکننده اجازه فعالیت‌های مفید را از فرزندتان سلب می‌کند. آیا شما خودتان حاضرید طعنه، نیشخند و کلمات تحقیرآمیز بشنوید و با وجود این، کاری مثبت و سازنده انجام دهید؟ کاهش کلمات منفی و تحقیرآمیز باعث افزایش موفقیت فرزندتان خواهد شد.

۱۲) شنونده صمیمی حرف‌های فرزندان بودن

همیشه اوضاع بر وفق مراد نیست. گاه دانش‌آموز از درسی تنفر دارد، گاه نسبت به رفتار معلمی اعتراض دارد یا از یادگیری درسی عاجز است. در بیشتر این مواقع فرزندتان، راهنمایی‌های شما را نمی‌خواهد، او به دنبال گوش شنوایی است. به دنبال آن است که کسی حرف‌هایش را بشنود و قضاوت نکند. او با درددل کردن احساس سبکی خواهد کرد. در چنین موقعیت‌هایی به استقبالش بروید. از قضاوت کردن درباره حرف‌هایش جدا بپرهیزید. از توصیه کردن اجتناب ورزید. وظیفه شما فقط شنیدن است. حرف‌هایش را بپذیرید، سعی کنید احساس او را درک کنید. مطمئن باشید همه چیز به خیر و خوشی خواهد گذشت.

● چند توصیه به دانش‌آموزان

۱) بموقع سر جلسه امتحان بروید.

۲) به محض گرفتن ورقه امتحان به خود قوت قلب دهید و به خود بگویید که از عهده امتحان به خوبی برمی‌آیید.

۳) با یاد و نام خدا پاسخ به سوالات را آغاز کنید.

۴) هر اطلاعاتی درخصوص سوال دارید بنویسید؛ چون یک پاسخ ناقص بسیار بهتر از ننوشتن پاسخ است.

۵) حتما وقت را در نظر بگیرید و در نگاه اول نگاهی کلی به سوالات بیندازید.

۶) اگر پاسخ سوالی را نمی‌دانید، هرگز روی سوال ترمز نکنید که موجب هدر رفتن وقت می‌شود.

۷) به سرعت و دقت ولی بدون عجله و تلفکردنوقت کار کنید و بدانید آرامش اولین شرط موفقیت است.

۸) با خط خوانا بنویسید، شکل‌ها را با دقت رسم کنید که تصحیح‌کننده ورقه شما از خواندن آن لذت ببرد و قطعا در تصحیح برگه شما موثر است.

۹) هرگز به اطرافیان نگاه نکنید که چقدر تند تند می‌نویسند یا… .

۱۰) اگر در جلسه امتحان دچار آشفتگی و اضطراب شدید از تکنیک‌های وقفه آزمون استفاده کنید؛ برای چند دقیقه امتحان را رها کنید و کارهای زیر را انجام دهید:

ـ تحرک جسمانی و کشش عضلانی: پا را کف زمین گذاشته و ستون فقرات خود را کاملا عمودی و صاف نگه دارید.

ـ یک ماده قندی مانند خرما یا شکلات در دهان بگذارید.

ـ نفس عمیق بکشید، چند ثانیه نگه دارید و بعد به طور کامل آرام بیرون دهید و تا ۳ بار تکرار کنید.

ـ در پاسخ دادن سعی کنید بیهوده حاشیه نروید.

ـ هیچ عجله‌ای برای دادن ورقه نداشته باشید و تا آنجا که می‌توانید فکر کنید.

http://www.pezeshk.us/?p=16658

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

خطاهای تغذیه در فصل امتحانات!

بهتر است در فصل امتحانات به 3 آفت مهم تغذیه‌ای که سلامت شما را در این ایام تهدید می‌کنند و موجب اختلال در موفقیت‌‌تان می‌شوند، اشاره کنیم. این آفات از رژیم لاغری گرفته تا نخوردن صبحانه هر یک اثراتی دارند که در ادامه به آنها پرداخته‌ایم.

1- پیروی از رژیم‌های لاغری غلط

بسیاری از نوجوانان به خصوص دختران نوجوان یا دختران در سنین ابتدای جوانی، برای پیشگیری از افزایش وزن و چاقی، از رژیم‌های لاغری خودسرانه یا تحت نظر افراد غیرمتخصص استفاده می‌کنند. با توجه به اینکه این قبیل رژیم‌ها معمولا فاقد ارزش تغذیه‌ای بالا برای تامین نیاز‌های تغذیه‌ای یک نوجوان هستند، می‌توانند عواقب زیان‌آور و ناگوار فراوانی در برداشته باشند. از جمله لطمه زدن به رشد، کاهش قدرت ایمنی و آسیب‌پذیرشدن در برابر بیماری‌ها و بسیاری اختلالات دیگر.

یکی از مهم‌ترین عوارض این قبیل رژیم‌ها، اختلال در عملکرد سیستم عصبی است. سلول‌های عصبی برای اینکه بتوانند فعالیت‌های طبیعی خود را انجام دهند، به انرژی و مواد مغذی کافی نیاز دارند. این نیاز‌ باید از طریق مصرف مواد غذایی تامین شود. رژیم‌های لاغری نامناسب و غلط، فاقد انرژی و مواد مغذی کافی است و قادر به تامین احتیاجات فرد نخواهد بود و نتیجه آن کاهش قدرت یادگیری، تمرکز و حافظه است و منجر به افت تحصیلی و به خصوص عدم موفقیت در امتحانات می‌شود. بنابراین توصیه می‌شود که در این ایام از حذف بی‌مورد هر یک از گروه‌های غذایی جداً خودداری کنید.

2- نخوردن صبحانه

یکی از مهم‌ترین عوامل موثر بر فعالیت سیستم عصبی، تنظیم قندخون در محدوده طبیعی است. کاهش قندخون و پایین‌تر آمدن آن از حد طبیعی می‌تواند موجب کاهش عملکرد سلول‌های عصبی شود. بدن انسان نمی‌تواند کربوهیدرات‌ها را به مدت طولانی در خود ذخیره کند و فقط به مدت چند ساعت قادر به ذخیره آن است بنابراین نخوردن صبحانه باعث نرسیدن انرژی کافی به سلول‌های عصبی و نیز کاهش قندخون می‌شود. از عوارض بارز افت قندخون، کاهش تمرکز و حافظه در جلسات امتحان است. بنابراین قبل ازامتحان، خوردن یک وعده صبحانه متشکل از یک عدد تخم مرغ آب‌پز به همراه چند برش گوجه فرنگی تازه و نان سنگک یا نان، پنیر و گردو به همراه یک لیوان شیر می‌تواند انرژی مورد نیازتان را در این روزهای حساس تامین کند.

3- جانشین کردن شیرینی و شکلات به جای مواد نشاسته‌ای

بسیاری از دانش‌آموزان و دانشجویان در فصل امتحان‌ها به خاطر صرفه‌جویی در وقت به جای مصرف صبحانه یا سایر وعده‌های غذایی اصلی به مصرف شیرینی و چای اکتفا می‌کنند و در واقع شیرینی را جانشین نان، برنج، سیب‌زمینی، ماکارونی و سایر مواد نشاسته‌ای می‌کنند. شیرینی و موادی که در تهیه آنها از قند و شکر استفاده شده در دستگاه گوارش به سرعت جذب خون می‌شوند، بنابراین قندخون افزایش می‌یابد و شخص احساس سیری می‌کند. پس از مدت زمان کوتاهی، انسولین ترشح می‌شود و قندخون را کاهش می‌دهد و چون مواد غذایی دیگری که قندخون را به حالت متعادل نگه می‌دارد مصرف نمی‌شود بنابراین عارضه هیپوگلیسمی یا افت قندخون بروز می‌کند که این عارضه اثر مستقیمی بر تمرکز، حافظه و قدرت یادگیری دارد (به اضافه عوارض نامطلوب دیگری که ایجاد می‌کند). در حالی که مواد نشاسته‌ای، قند خود را به تدریج وارد خون می‌کنند و به این ترتیب قندخون در حالت متعادل باقی می‌ماند. به‌خصوص اگر این گروه با انواع سبزی‌های فصل و تازه همراه شوند و میوه‌ها نیز در میان وعده‌ها به مصرف برسند دیگر نباید نگران کمبود انرژی و حضور ذهن بود. لازم به یادآوری است که خوردن انواع مغزها (در صورتی که شور نباشند) و میوه‌های خشک نیز در میان وعده‌ها می‌توانند به ثابت ماندن قند خون کمک کنند. به این ترتیب نحوه تغذیه، ساعت‌های صرف غذا و کیفیت برنامه غذایی از عوامل مهمی است که می‌تواند در موفقیت یا عدم موفقیت در امتحانات موثر باشد. بنابراین محصلان و دانشجویان عزیز لازم است با شناخت آفات تغذیه‌ای موفقیت در امتحانات از این عوامل بپرهیزند.

منبع : سلامت سیمرغ

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد